14/8



Hej Elsa!
Jag är en fjorton årig tjej, är blyg och som snart ska börja åttan och jag är verkligen nervös...jag har svårt för att lära mig saker och blir lätt distraherad men jag kämpar, kan inte du ge mig tips på saker som att koncentrera sig och att ha ett mål.. så jag kan få toppen betyg, som dig! :)..samt att om du skulle kunna berätta lite under din skolgång då du gick i 6-9an.

Hejsan, jo jag kan berätta lite om min skolgång från 6-9. 
Jag började som sagt i en ny klass efter sexan som dem flesta gör, med helt nya människor. Hamnade med några kompisar kanske! trvides sådär i början. Hade jättedåliga lärare, och mådde allmänt dåligt i mig själv. Man pratar ju oftast om att man måste " hitta " sig själv först. Och det var något jag kämpade med i årskurs 7. Skolan var inte den lättaste utan jag gick till skolan var med på lektionerna, skolkade kanske någongång men på alla utvecklingssamtal så sket det dig. Då kom sanningen! jag bara pratade bort lektioner och fick ig på massor av mina prov & ansträngde mig inte alls någonting. Men jag brydde mig inte! jag blev inte ledsen om jag inte klarade ett prov, utan jag såg det bara som en prövning. Jag skämdes lite! men dem flesta i min klass brydde sig inte heller om skolan så mycket så det var inte ett problem om man inte klarade vissa saker. och sen började åttan! folk i min klass började prioritera skolarbetet först! och det gjorde mig lite rädd! jag hade ju inte satsat någonting innan och helt plötsligt började mina kompisar göra det. Så då började jag att fundera lite, och började plugga lite, göra läxor! hänag med på lektionerna! fråga om jag inte förstod något osv. Men till vintern i åttan gick jag ut med ig i alla ämnen förutom svenska. Och det var första gången jag brydde mig på riktigt. Jag vart ledsen! jag ville inte vara så, jag ville ta tag i skolan. Och jag började till och med offra mina helger till plugget. Så fort jag fick en uppgift som var stor! började jag med den direkt efter skolan! Jag prioriterade skolan allra först. Skrev små anteckningar på lektionerna för att det skulle bli lättare att plugga efter skolan. Började i en extra grupp i mattematik för jag var så dålig i matte. Och sen kom det bara, mitt hårda plugg gjorde så jag gick ut med toppenbetyg i nian. Inte direkt alla mvg, men många. och nu i gymnasiumet så hänger det kvar. Jag vet vad jag ska göra för att få bra betyg för jag har lärt känna mina studier. Vet hur jag ska lägga upp mitt arbete rätt. Och i gymnasiumet gick jag ut med alla mvg förutom matte. Det lönar sig verkligen





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0